1. Anasayfa
  2. /
  3. Sivil Düşün Haberleri
  4. /
  5. Söz Devri |Mahmut Ender...

Söz Devri |Mahmut Ender Cebeci ile Pedal Arkadaşım

Herkese merhaba, ben Mahmut Ender Cebeci. Dünya Engelliler Gününde sözü pedal arkadaşım olarak biz devraldık. Sıfatları ve egoları kaldırdık, birlikte pedallamaya başladık diyerek yollara düştük. İşte bu da hikayemiz:

Bizler işin magazin kısmına pek sıcak bakmayan bir ekibiz. Yani görünür olmayı ekipçe pek sevdiğimiz söylenemez. Ancak şu gerçeğin hakkını da teslim etmek gerek: Bunun bizi hem motive eden hem de sürdürülebilir ve ekonomik olarak bağımsız olmamıza katkı sunan tarafları var.

Bununla birlikte destek alırken seçiciyiz. Öyle rahatız ki, sanırsınız çeşmeden bütçe akıyor.J Bazı kural ve prensiplerimiz var bunlar zaman zaman sponsorluk almamızı zorlaştırıyor. Dünyaca ünlü gazlı içecek firması dahi sponsor olmak istedi bize ama kabul etmedik, siz anlayın durumu. Bu zorluklar nedeniyle nihayetinde bizim gibiler, bürokrasi, dernekleşme üzerine kurgulanmış bir sisteme itilmiş oluyor. Ama yılmadık; taşıma su edasıyla pedallarımızı döndürdük deryalara, ülkenin dört bir yanına. Bu yolculuk bizi Sivil Düşün’le buluşturdu.

Başvurumuz onaylandı ve ve belgeselimizi çektik. Aslında içeriğimizi bir nevi önden hazır etmiş sayılırdık; bununla birlikte profesyonel dokunuşa ihtiyaç vardı. Bunları da Sivil Düşün’den aldığımız ayni destekle tamamladık.

İlk gösterimimizi, Antalya Büyükşehir Belediyesinin desteğiyle AKM Perge Salonunda gerçekleştirdik.  Heyecanlı bir andı; Yeşilçam klasiklerinin izletildiği sahnede bizim belgeselimiz yayınlandı. Yetkililer, bisiklet gruplarından bireyler, engelli arkadaşlar, konuyla ilgili olamayan ama duyup gelenler, çok onur ve gurur verici bu buluşmayı beraberce hayata geçirmiş olduk.

Bizimkisi bir arkadaşlık hikayesi. Biz bisiklete binen delileriz. Her aksiyonu bisikletle yaşıyoruz. Yardıma ihtiyacı olanlar mı var, hop bisikletle götürüyoruz. Kitap mı dağıtılacak, hop köy okullarına kitap taşıyoruz. Sayamayacağımız kadar işi bisikletlerimizle yürütüp hem eğleniyor hem de yüzlerde tebessüm oluşmasını sağlıyoruz.

Ülkemizde bisiklet halen karne hediyesi konseptinde değerlendirilse de çevreye duyarlı, sürdürülebilir bir icat olmasının yanında tam anlamıyla müthiş bir iletişim aracı.
Biz gündelik şehir içi ulaşımını bisikletle gerçekleştiriyoruz.

Deliyiz dedik çünkü şehir trafiğinde bisikletle a noktasından b noktasına gitmek Don Kişot’un değirmenlere savaş açması gibi bir şey. Bisikletle ulaşımı güvenle yapabilmek, yasal hakkımız. Ve bunu, araç kullananların zihinlerine kazımak istediğimiz bir savaş veriyoruz.

Ne kadarından haberdarsınız bilmiyoruz ama onlarca bisiklet çeşidi mevcut. Bunlardan tek teker, jonglörlük, ip cambazlığı üzerinden hayat bulmuştur (unicycle); iki kişilik bisiklette, önde ve arkada birer sele vardır ancak tüm kontrol önde bulunana aittir, arkadaki sadece pedal basar (tandem); üç tekerli bisiklet küçük yerlerde getir götürü sağlamak ya da kısa mesefalere ulaşmak için kullanıldığına tanıklık etsek de temelde denge problemi yaşayan engel gruplarına özgü hayata geçmiştir (tricycle); elle pedal çevrilebilen üç tekerlekli bisiklet de belden aşağısını kullanamayan engel gruplara hzimet eder (handcycle).

Bu bisiklet çeşitleri engel gruplarına göre bireye özel revize tasarımlarla sunulur ve paralimpik oyunlar yani, engelli olimpiyatlarında paralimpik bisiklet kategorisinde kullanılır.

Engellilik ve spor üzerine kafa yoran bir ekibiz. Tandem bisikletlerin üzerinde görme engelli arkadaşlarla yolda bolca zamanımız geçti. Kör taksiye dönüşmüştük adeta. Aramızdan kim uygunsa hiç tanımadığı kör bir arkadaşla eşleşiyor; frekansları tutsun ya da tutmasın belirlenen rotada sürüş gerçekleştirip ayrılıyordu. Ancak herkese yetemezdik yanı sıra bu işi bir görevmiş gibi değil, keyif alarak yapmak istiyorduk. Böylece yetebildiklerimizle uzun bir yolculuğa çıkma kararı aldık. Yalnızca bisiklete binmeyecek; yüzecek, kamp yapacak, yürüyüşe çıkacak, sinemaya gidecektik.

Bu yolculuk, dokuz ay kadar süren, ülkenin beş bölgesinin tüm şehir ve köylerini kapsayarak ilerleyen pedal arkadaşım bisiklet turuna dönüştü. Tur boyunca tandemlerin önünde içimizden biri, arkada ise farklı aralıklarla kim oldukları değişen kör arkadaşlarla yolda olduk. Amacımız basitti; engel kelimesinin sadece TDK’da kalmasını istiyorduk.

Yolculuğumuz boyunca çok ilginç manzaralarla karşılaştık. Geçtiğimiz yerlerde yaşamını kötü muamele altında ve zor koşullarda geçiren engellilere de rastladık.

Biz tüm canlıların eşit olduğuna inanıyoruz. Herkes yaşamak istediğini yaşasın, gücü neye yetiyorsa onu gerçekleştirsin. Hiçbirimiz süper kahraman değiliz. Dünyayı kurtaracağız gibi bir iddiamız da yok ama kelebek etkisinin gücüne duyduğumuz inançla pek çok yeni arkadaş edindik.

Çektiğimiz belgesele harika geri dönüşler aldık. Bize destek olmak isteyenlerin sayısında müthiş bir artış oldu. Şimdi hayaller bitmez; hayal biterse yaşam biter, mottosuyla yolda olmaya devam ediyoruz. Sizlerin de hayallerinizin peşini bırakmadığınız, sevgi, saygı, sağlıkla dolu yarınlarınızın olmasını dileriz.

Ekibin YouTube kanalını ziyaret edin.